VERANDERING LIJKT SOMS EEN UITDAGING.

Met de nieuwe BMW M4 GT4 tilt BMW M Motorsport haar gebruik van duurzame onderdelen naar een hoger niveau: er is tot nu toe nog geen andere GT-racewagen in serieproductie geweest met zoveel onderdelen gemaakt van natuurlijke vezels. De ontwikkeling van deze nieuwe materialen werd mogelijk gemaakt door een samenwerking van BMW M Motorsport met partner Bcomp. Naar de huidige verwachting zullen deze nieuwe materiaaltechnologieën later ook hun weg vinden naar de andere BMW M-modellen en BMW M Performance Parts. 

"Duurzaamheid van producten wordt steeds belangrijker, óók in de autosportwereld. We zijn dan ook ontzettend blij om Bcomp aan boord te hebben als officiële BMW M Motorsport-partner voor de nieuwe BMW M4 GT4." - Franciscus van Meel, CEO van BMW M GmbH.

Het gebruik van duurzame oplossingen is terug te vinden in het gehele interieur en exterieur van de BMW M4 GT4. Sterker nog, afgezien van het dak zijn er bijna géén componenten van kunststof die niet zijn vervangen door de hernieuwbare, hoogwaardige natuurlijke materialen. Zo heeft Bcomp ervoor gezorgd dat er voortaan vlasvezeloplossingen te vinden zijn op het dashbord en de middenconsole, maar ook op carrosseriecomponenten zoals de motorkap, frontsplitter, deuren, kofferbak en achtervleugel. 

De twee voornaamste materialen die Bcomp in haar duurzame oplossingen gebruikt, zijn ampliTex- en powerRibs. Het eerste materiaal zorgt, door haar 3D structuur, voor optimale stijfheid en tegelijkertijd minimaal gewicht. De ampliTex-versterkingen voegen hieraan vervolgens een zichtbare laag vlasvezels toe, als koolstofneutrale vervanging voor het voorheen gebruikte afdekmateriaal.

WEINIG VERBRUIKEN, ALLES BEREIKEN: DUURZAAMHEID.

Door de combinatie van de twee materialen, is het mogelijk om de hoeveelheid plastic die wordt gebruikt voor binnenbekleding tot 70 procent te verminderen en tegelijkertijd de CO2-uitstoot met maar liefst 60 procent te verlagen. En, doordat er bij schade geen scherpe brokstukken of splinters vrijkomen, is het resultaat niet alleen een duurzamere, maar ook veiligere auto. 

Door gebruik te maken van hernieuwbare grondstoffen en natuurlijke vezels zoals hennep, kenaf of vlas, wordt het materiaalgebruik geminimaliseerd en wordt ook een gewichtsvermindering tot 50 procent bereikt ten opzichte van de conventionele materialen. Dit helpt op zijn beurt om het energieverbruik van de voertuigen waarin ze worden gebruikt te verlagen. Bovendien verlagen de natuurlijke materialen het berekende CO2-cijfer, omdat hun oorspronkelijke planten al tijdens de groei CO2 hebben opgenomen en zuurstof hebben afgegeven.